Doporučení
Průvodce bezpečností

Funkce pneumatiky | Rizika |
|
---|---|---|
Nosnost |
Definována charakteristikami vozidla: nosnost na nápravě |
Pneumatika s menší nosností se přehřívá. Tím může dojít k rychlému poškození pneumatiky při jízdě a následné náhlé ztrátě tlaku huštění. Deformuje se tvar stopy pneumatiky, čímž se sníží její přilnavost a negativně ovlivní chování vozidla: jízdní stabilita, reakce na pokyny řízení a brzdné vlastnosti. Může být znemožněno následné protektorování. Dochází ke zkrácení životnosti. |
Rychlost |
Definována charakteristikami vozidla: maximální rychlost vozidla |
Pneumatika s nižším indexem rychlosti se přehřívá. Tím může dojít k rychlému poškození pneumatiky při jízdě a následné náhlé ztrátě tlaku huštění. Může být znemožněno následné protektorování. Dochází ke zkrácení životnosti. |
Jízda na různých površích | Na základě oboru činnosti a typu užití |
Nevhodná pneumatika, pokud jde o pozici a použití, může: - se zahřívat: případ pneumatiky pro smíšené použití, která by byla používána na dlouhé silniční trasy. - se zničit: případ běhounu pneumatiky pro silniční použití, který by byl používán na hrubém povrchu. V tomto případě pneumatika vykazující hluboké poškození musí být zkontrolována odborníkem, který určí, zda je možné pokračovat v jízdě, zda je možné ji opravit nebo je třeba ji odstranit z provozu. Nezapomeňte, žeodhalením kovových vrstev kostry dochází k jejich oxidaci: takto poškozená pneumatika není v souladu s pravidly silničního provozu. Kvůli takovému poškození může dojít k rychlému zničení pneumatiky za jízdy, což může vést až k náhlé trátě tlaku huštění. Může být znemožněno následné protektorování. Dochází ke zkrácení životnosti. |
Vedení vozidla | V závislosti na oboru činnosti a typu užití | Nevhodná pneumatika na vodící nápravě, pokud jde o její pozici nebo užití, může, v závislosti na stavu povrchu vozovky a rychlosti, mít nepřesné reakce na pokyny řízení. Tím mohou být narušeny jízdní vlastnosti vozidla. |
Vedení vozidla | Informování řidiče o stavu povrchu | Pneumatiky vodící nápravy jsou první, které přicházejí do kontaktu s vozovkou. Pneumatiky určené pro tuto nápravu musejí progresivně přinášet informace o vývoji stavu povrchu vozovky: jako je například dočasné snížení přilnavosti. Pneumatika, která není určena pro tuto nápravu, může být méně progresivní nebo filtrovat některé informace týkající se vývoje povrchu. |
Zajištění komfortu řízení |
Specifické charakteristiky pneumatik pro vodící nápravy: vhodný dezén a jednotnost |
Vodící náprava je mimořádně citlivá na jednotnost pneumatik: propojení s volantem, umístění blízko řidiče atd. Pneumatiky určené pro tuto nápravu jsou navrženy speciálně tak, aby splňovaly toto kritérium, a mají rovněž dezény vhodné pro optimalizaci této funkce. Pneumatika nevhodná pro vodící nápravu bude méně odpovídat této funkci. |
Přenos síly |
Brzdění: závisí na brzdných systémech vozidla. Při prudkém brzdění dochází k velkému zapojení vodící nápravy. Brzdění retardérem zajišťuje hnací náprava |
Při prudkém brzdění dochází k výraznému přesunu zatížení na řídící nápravu: pneumatiky této nápravy mají tedy zásadní roli v brzdné vzdálenosti vozidla. Pneumatika, která není určena pro řídicí nápravu, může mít nižší brzdný výkon, pokud je namontovaná v této pozici. Při brzdění retardérem dochází k velkému zapojení pneumatik hnací nápravy, a to na úrovni dezénu a kostry: nevhodná pneumatika bude méně účinná pro přenos brzdné síly a dojde tak ke zkrácení životnosti. |
Přenos síly |
Motor: závisí na výkonu a síle vozidla |
Zrychlení vozidla se přenáší na vozovku pouze prostřednictvím pneumatik hnací nápravy: nevhodná pneumatika bude méně účinná pro přenos síly motoru a dojde ke zkrácení životnosti. |
Dlouhá životnost pro nižší náklady |
V porovnání s kilometrickým výkonem | Pneumatiky musí být vhodné pro nápravu a použití vozidla: dezén nevhodný pro danou nápravu nebo řada nevhodná k danému použití nepřinesou kilometrickou výkonnost odpovídající potenciálu pneumatiky. |
Dlouhá životnost pro nižší náklady | Ve vztahu ke spotřebě paliva |
Pneumatiky nákladních vozidel mají velký vliv na spotřebu paliva. Výběr řady a dezénu bude mít vliv na spotřebu paliva. U některých použití je možné optimalizovat spotřebu použitím pneumatik s nízkým valivým odporem. Valivý odpor pneumatik se postupně snižuje: výměna pneumatiky před úplným opotřebením* způsobuje ztrátu potenciálu úspory paliva. |
*Hodnota minimální hloubky dezénu pneumatiky závisí na místní legislativě. S ohledem na legislativu a zimní období nikdy nejezděte s pneumatikami, jejichž výška dezénu je nižší než 1 mm po prořezání.
Rizika spojená s vodící nápravou, která mohou vést ke snížení přilnavosti, omezení reakcí na pokyny řízení či nečekanému zničení pneumatiky za jízdy a tím k náhlé ztrátě jejího tlaku huštění, mohou způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem.