Doporučení

Průvodce právními předpisy

Jaké jsou zakázané montáže na jedné nápravě?

Je zakázáno montovat na stejnou nápravu, s jednoduchou nebo zdvojenou montáží koly, pneumatiky pro nákladní vozidla:

  • odlišných značek,
  • odlišných rozměrů,
  • různých kategorií použití: silniční pneumatiky, speciální nebo zimní pneumatiky (s označením M+S). Důležitá je kategorie použití, nikoliv dezén pneumatiky,
  • odlišných konstrukcí (radiální nebo diagonální),
  • s různými indexy rychlosti,
  • s různými indexy nosnosti.

Pro bezpečnou montáž

Je možné namontovat pneumatiky s různými dezény na jednu nápravu, pokud jsou:

  • stejné značky,
  • stejných rozměrů,
  • stejné konstrukce,
  • stejné kategorie použití,
  • se stejným indexem rychlosti,
  • s identickými indexy nosnosti.

Michelin vám doporučuje namontovat na jednu nápravu pneumatiky s identickým dezénem nebo dvojmontáž pneumatik se shodným dezénem.

Opotřebení pneumatik

Hloubka hlavních drážek na čtyřech místech rovnoměrně po obvodu pneumatiky nesmí být menší než 1,6 mm u více než jednoho bodu ze čtyř.

usure

Podle výtažku z článku Čl. R.314-1 silničního zákona uvádí:

  • pneumatiky, kromě těch, které se používají při veřejných pracích, musí mít po celé ploše běhounu zřetelný dezén;
  • na spodní ani vrchní straně dezénu nesmí být odkryty vrstvy kostry;
  • pneumatiky nesmí na bočnicích vykazovat žádné známky hlubšího poškození.

Kontrola opotřebení

Kontrolu opotřebení je třeba vždy provádět na několika bodech pneumatiky.

Tuto kontrolu je možné provést pomocí hloubkoměru nebo sledováním indikátorů opotřebení na běhounech, které jsou označeny symbolem na bočnici, pokud jsou přítomné.

Pokud dojde k dosažení zákonné nebo technické hranice opotřebení, pneumatiku je třeba demontovat a vyměnit.

V případě abnormálního opotřebení nebo rozdílného opotřebení pneumatik na jedné nápravě se obraťte na odborníka.

Montáž prořezaných pneumatik

V České republice, podle článku 4 silničního zákona (výnos z 24/10/94), je povoleno montovat nově prořezané pneumatiky jak na přední nápravy, tak na zadní nápravy vozidla s hmotností vyšší než 3,5 t, a to i v případě přepravy osob nebo nebezpečného materiálu…

pneus-recreuses

Montáž protektorovaných pneumatik

Nový výnos z 16. ledna 2004 upřesňuje pravidla montáže protektorovaných pneumatik homologovaných na základě nařízení č. 109 následujícím způsobem:

Jednotná montáž na nápravu vybavenou pouze protektorovanými pneumatikami:

Charakteristiky protektorovaných pneumatik na nákladní vozidla, které musí být společné, jsou:

  • značka protektorování,
  • rozměry pneumatik,
  • konstrukce pneumatik,
  • kód rychlosti a index rychlosti a nosnosti,
  • stejná kategorie použití pneumatik.

Je ZAKÁZÁNO montovat na stejnou nápravu protektorované pneumatiky různých značek, a to bez ohledu na značku kostry.

Je POVOLENO namontovat protektorované pneumatiky stejné značky bez ohledu na značku kostry.

Smíšená montáž (nové/protektorované) na nápravu:

SMÍŠENÁ homologovaná montáž na stejnou nápravu je možná, jen pokud:

  • Značky protektorovaných a nových pneumatik jsou stejné.
  • Značky koster jsou stejné (nové a protektorované).
  • Technické charakteristiky protektorovaných a nových pneumatik na stejné nápravě, jež musí být identické, jsou:
    • značka kostry a protektorování,
    • rozměr pneumatik,
    • konstrukce (radiální nebo diagonální),
    • kód rychlosti a indexy nosnosti,
    • podmínky používání (silnice, terén, sníh - značení M+S).
schema-legende

Česká legislativa se nezabývá DEZÉNEM pneumatiky. Je tedy možné namontovat protektorované pneumatiky nebo nové s různými dezény na jednu nápravu. Michelin nedoporučuje tento typ montáže.

Pneumatiky MICHELIN Remix® jsou vytvořeny a vyrobeny tak, aby byly používány na hnacích a nosných nápravách. Doporučujeme nemontovat pneumatiky MICHELIN Remix® na první vodící nápravu hnacích vozidel.

Upozornění: podmínky použití spojené s dezénem musí být stejné: reference značení M+S. Michelin je výrobce nových a protektorovaných pneumatik pro nákladní vozidla. Protektorování MICHELIN (postup REMIX nebo RCX) je prováděno pouze na kostře MICHELIN. Protektorované pneumatiky MICHELIN je možné montovat na stejnou nápravu s novými pneumatikami MICHELIN.

Oprava pneumatiky

V průběhu života je pneumatika podrobena řadě překážek a může se různým způsobem poškodit.

Je nebezpečné zanedbávat poškození pneumatiky. Nákladní pneumatiky MICHELIN je možné za určitých podmínek opravit; s touto možností se počítá již při konstrukci.

Všechny poškození ale nelze opravit.

Oprava pneumatiky je záležitostí kvalifikovaného a školeného odborníka. Osoba, která opravovala pneumatiku je plně odpovědná za její provedení.

Opravě systematicky předchází demontáž a důkladná kontrola vnitřní a vnější části pneumatiky profesionálem.

Životnost výrobků

Pneumatiky jsou složeny z různých typů materiálů a komponentů, jejichž vlastnosti se postupem času vyvíjejí. Tento vývoj závisí na podmínkách uskladnění (teplota, vlhkost, umístění atd.) a používání (nosnost, rychlost, tlak huštění, stav disku atd.), kterým je pneumatika vystavena.

Faktory stárnutí jsou proměnlivé a obtížně měřitelné, Michelin proto doporučuje kromě pravidelných kontrol uživatelem i pravidelnou prohlídku realizovanou kvalifikovaným profesionálem, který určí, zda je pneumatika i nadále schopná provozu.

Tuto inspekci je třeba provádět alespoň jednou ročně po 5 letech od uvedení do provozu a po 8 letech od data výroby.

Winter regulations

Country Depth of tread pattern Requirement to use tires with M+S or 3PMFS symbols Use of chains Definition of winter period
Austria 5 mm (radial)
6 mm (diagonal)
YES
Drive axles only
Authorised on drive axle tyres, minimum 2 mm From 01/11 to 15/04 for trucks and 01/11 to 15/03 for coaches
Belgium 1.6 mm NO Authorised in winter conditions  
Bosnia & Herzegovina 4 mm YES
Drive axles only
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains are obligatory along with a shovel and a bag of sand in the vehicle From 15/11 to 15/04
Croatia 4 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 4 mm Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Czech Republic 5 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tyres, minimum 6 mm. Obligatory when indicated on road signs From 15/11 to 30/04 or when indicated on road signs
Denmark 1 mm NO Authorised  
Finland 1.6 mm NO Authorised in winter conditions Studded tyres can be used from 01/11 to 31/03
France 1 mm NO Authorised Studded tyres can be used from the Saturday preceding 01/11 until the last Sunday in March
Germany 1.6 mm YES
Drive axles only
Authorised
Speed limited to 50 km/h
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Greece 2 mm on the drive axles and 1.6 mm on all the others NO Chains compulsory when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Hungary 1.6 mm if the tire dimension is < 750 mm, 3 mm if it is > 750 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Italy 1.6 mm NO Compulsory in the absence of M+S / 3PMSF tires, when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Kosovo 4 mm YES
Drive axles only
Compulsory in winter conditions Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Luxembourg 1.6 mm YES
Drive axles only
  Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Macedonia 6 mm on the drive axles and 4 mm on the others. YES
All axles
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains of minimum 4 mm are obligatory, along with a shovel and bag of sand in the vehicle From 15/11 to 15/03
Montenegro 4 mm YES
Drive axles only 
Chains, shovel and bag of sand when roads are snow-covered From 1/11 to 1/04
Netherlands 1.6 mm NO NOT authorised  
Norway 5 mm YES(1)
All axles, including lift axles
Authorised with a requirement to use 3 to 7 pairs of chains depending on the number of axles From 15/11 to 31/03
Poland 1.6 mm (3 mm for coaches) NO Chains compulsory when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Portugal 1 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Romania 1.6 mm YES Authorized on drive axles From 15/11 to 15/03
Russia 4 mm YES(1)
All axles(2)
Authorised The reference period is from  1/12 to 28/02. But any federal subject can extend this period if necessary
Serbia 4 mm YES
Drive axles only
Chains compulsory on at least 2 drive wheels along with a shovel From 01/11 to 01/04
Slovakia 3 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires or if indicated on road signs From 15/11 to 31/03
Slovenia 4 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 3 mm From 15/11 to 31/03
Spain 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs Truck traffic can be stopped by the authorities depending on driving conditions
Sweden 5 mm YES(1)
Drive axles
Authorised From 01/12 to 01/04
Switzerland 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Turkey 4 mm YES
Drive axles(3)
Authorise From 01/12 to 01/04
UK 1 mm NO Not compulsory From 01/12 to 01/04
Other EU countries 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs In some countries, chains or winter tires can be compulsory as dictated by road signs
(1) The tires must be specifically designed for winter conditions.
(2) On trailer axles as of 2015.
(3) On trailer axles in the future.
Provided for informational purposes only, may be subject to changes in local regulations.

The M+S symbol is a manufacturer’s independent statement based on their own non-regulatory standards.
The Alpine (3PMSF) symbol is awarded if the tire passes a traction test in winter conditions performed in accordance with UNECE Regulation 117.
The test results are tangible and comparable. 3PMSF is the only real standard for measuring winter mobility.

Značení E2

Pneumatiky vyráběné společností Michelin jsou vytvořeny tak, aby splňovaly specifické jízdní podmínky v geografických zónách, pro které jsou určeny, kde budou prodávány a používány. V Evropě musí pneumatiky MICHELIN nést označení E2, které potvrzuje, že jsou uzpůsobeny evropským jízdním podmínkám v následujících zemích:

Albánie

Německo

Andorra

Rakousko

Bělorusko

Belgie

Bosna a Hercegovina

Chorvatsko

Dánsko

Španělsko

Estonsko

Faerské ostrovy

Finsko

Francie

Gruzie

Řecko

Grónsko

Maďarsko

Irsko

Island

Itálie

Kazachstán

Lotyšsko

Lichtenštejnsko

Litva

Lucembursko

Makedonie

Moldávie

Monako

Norsko

Nizozemí

Polsko

Portugalsko

Rumunsko

Spojené království

Rusko

San Marino

Slovensko

Slovinsko

Švédsko

Švýcarsko

Česká republika

Ukrajina

Vatikán

Jugoslávie

Značení FRT

Označení "FRT" (uvedeno v nařízení 54: "Označení 3.1.15") se týká pneumatik vyrobených speciálně pro nosné nápravy (pneumatiky pro tažené nápravy).

Toto nařízení je aplikovatelné také na všechny nové pneumatiky, které se používají na evropském území: to znamená, že pneumatiky označené FRT jsou homologovány výhradně pro montáž na nosné nápravy a není možné je použít u jiných typů náprav.

Michelin nenese odpovědnost za škody způsobené v důsledku jízdy.

Prořezání

Hlavní evropská nařízení

Země Restrikce týkající se montáže prořezaných pneumatik Odstranění nákladních pneumatik z provozu (mimo zimní použití)
Minimální hloubka Poznámky
NĚMECKO Zakázáno na všech vodících nápravách dálkových autobusů, které dosahují rychlosti 100 km/h 1,6 mm  
RAKOUSKO Zakázáno u všech vodících náprav všech nákladních vozidel 2 mm  
BELGIE Žádné 1,6 mm  
BULHARSKO Zakázáno u všech vodících náprav všech nákladních vozidel 1,6 mm  
CHORVATSKO Žádné 1,6 mm  
DÁNSKO Žádné 1 mm  
ŠPANĚLSKO Žádné žádné  
ESTONSKO Žádné 1,6 mm  
FINSKO Žádné 1,6 mm  
FRANCIE Žádné 1 mm  
ŘECKO Žádné 2 mm  
MAĎARSKO Zakázáno na jednoduchých nápravách autokarů a jiných autobusů 5 mm u dálkových a jiných autobusů s pneumatikami o průměru > 750 mm
 3 mm pro ostatní autobusy
 1,6 mm pro ostatní vozidla
 
ITÁLIE Žádné 1,6 mm  
LOTYŠSKO Žádné 1,6 mm  
LITVA Žádné 1 mm  
LUCEMBURSKO Žádné 1 mm pro tažná vozidla
 1,6 mm pro hnací vozidla
 
NORSKO Žádné 1,6 mm  
NIZOZEMÍ Žádné žádné  
POLSKO Zakázáno na jednoduchých nápravách dálkových a jiných dálkových autobusů, jejichž rychlost dosahuje 100 km/h 3 mm pro autobusy, jejichž rychlost dosáhne 100 km/h
 1,6 mm pro ostatní vozidla
 
PORTUGALSKO Žádné    
RUMUNSKO Žádné 1,6 mm  
RUSKO Zakázáno na všech vodících nápravách všech nákladních vozidel 2 mm pro autobusy
 1 mm pro ostatní nákladní vozidla
 
SRBSKO Žádné 2 mm  
SLOVENSKO Žádné 1,6 mm  
SLOVINSKO Žádné 1,6 mm  
ŠVÉDSKO Žádné 1,6 mm vnější pneumatiky ve dvojmontáží. Žádná minimální hloubka kromě zimního období.
ŠVÝCARSKO Žádné 1,6 mm  
ČESKÁ REPUBLIKA Zakázáno na vodících nápravách dálkových a jiných autobusů a autobusů 1,6 mm  
TURECKO Žádné 1,6 mm  
SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ Žádné 1 mm  
UKRAJINA Zakázáno na všech vodících nápravách všech nákladních vozidel 2 mm pro autobusy
 1 mm pro ostatní nákladní vozidla