Doporučení

Průvodce pneumatikami

VÝVOJ ZNAČENÍ PNEUMATIK PRO NÁKLADNÍ VOZIDLA OD ČERVNA 2012

S postupným inovováním mají pneumatiky MICHELIN také nové značení, které usnadňuje čtení informací uvedených na produktu.

Toto nové značení je organizováno do tří oblastí:

  • Značka MICHELIN: záruka autentičnosti produktu.
  • Řada pneumatik: identifikace použití.
  • Rozměr a pozice pneumatiky: umístění na vozidle.

Toto značení usnadňuje identifikaci produktu a pochopení jeho použití. Uvedení pozice usnadňuje manipulaci v dílnách.

Protektorované pneumatiky budou mít postupně také nové značení.

Názvy pneumatik Michelin

Dnes jsou pneumatiky MICHELIN nazývány podle tohoto principu:

appellation1

Toto názvosloví se vyvíjí směrem k nové verzi, která umožňuje identifikovat prostředí využití pneumatik: toto názvosloví se bude objevovat postupně s tím, jak se budou obměňovat výrobky, jako například v případě náhrady pneumatiky MICHELIN XTE 2 pneumatikou MICHELIN X® MULTI™ T:

appellation2

V některých případech budou názvy produktů zahrnovat i další informaci, která bude vyjadřovat doplňkový benefit výrobku tak, aby splnil specifická očekávání přepravce. Například:

appellation3

* Tento výrobek neexistuje. Tato informace slouží pouze jako příklad.

DOPLŇKOVÉ INFORMACE 
ENERGY™: úspora paliva 
GRIP: přilnavost za každého počasí
WINTER: zimní podmínky 
ICEGRIP: přilnavost na ledu 
HD: zesílená kostra 
HL: velký náklad
Tento seznam se může dále rozšiřovat.

Prohlédněte body

  • Umístění indikátorů opotřebení
  • Produktovou řadu
  • Logo produktové řady
  • DOT odpovídající kódu závodu a datu výroby pneumatiky (týden + rok)
  • Prořezávatelná pneumatika
  • Radiální konstrukce
  • Indexy nosnosti a rychlosti
  • Symbol
  • Tubeless: montáž bez duše
  • Pozici pneumatiky
  • Logo značky MICHELIN
  • Homologační kód pro Evropu
  • Značení M + S, kategorie používání

Indexy rychlosti

INDEXY RYCHLOSTI Rychlost v km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
INDEXY RYCHLOSTI Rychlost v km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
INDEXY RYCHLOSTI Rychlost v km/h
N 140
P 150
Q 160
R 170

Indexy nosnosti

INDEXY Nosnost v kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
INDEXY Nosnost v kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
INDEXY Nosnost v kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
INDEXY Nosnost v kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Riziko přetížení 

Používání pneumatik nad nominální nosnost uvedenou na pneumatice může způsobit nevratné poškození struktury pneumatiky, což může vést k následné nečekané ztrátě tlaku huštění.

Výběr pněumatik pro nákladní vozidlo: důležitá etapa

Michelin nabízí pro nákladní vozy velký výběr pneumatik. Přizpůsobuje je tak různým typům vozidel, tras a stylu jízdy. To vše za dodržení legislativy a technických opatření. Michelin vám pomůže s výběrem a montáží.

Upozornění a opatření týkající se použití

Dodržujte legislativu platnou ve vaší zemi a výbavu doporučenou výrobci vozidel a pneumatik: rozměr, index nosnosti, index rychlosti, stavba atd. Pokud dojde ke změně původní výbavy, ověřte legislativu platnou v dané zemi. V některých zemích takto změněné vozidlo musí získat úřední povolení.

Zohledněte různé podmínky používání. Naslouchejte svým vlastním očekáváním (dlouhé trasy, jízda v zimě, extrémní podmínky…), abyste vybrali tu nejvhodnější pneumatiku.

Použité pneumatiky nebo pneumatiky z druhé ruky nechte zkontrolovat odborníkem ještě před montáží, abyste měli zaručenou bezpečnost a dodržení platné legislativy.

Na jednu nápravu se doporučuje namontovat pneumatiky s podobným opotřebením. Některé legislativy mají stanovený maximální rozdíl. V závislosti na zemi se buď doporučuje, nebo je povinné namontovat na jednu nápravu pneumatiky se stejným dezénem.

Nikdy nepoužívejte pneumatiky nad rámec technických charakteristik, pro které jsou homologovány. Některá nadbytečná nebo abnormální nastavení geometrie vozidla mohou mít vliv na výkon pneumatik pro nákladní vozy.

Špatné použití nebo špatný výběr pneumatik pro nákladní vozy může rovněž přispět k předčasnému opotřebení některých mechanických částí.

Výběr správné pneumatiky pro "nákladní vozy" ve 3 etapách

Existují 3 základní typy náprav u nákladních vozidel: vodící náprava, hnací náprava a nosná náprava.

Essieux

Pro bezpečnou jízdu a optimalizaci výkonu dodržujte některá kritéria výběru.

3 etapy:

Definování správného používání pneumatiky

Vyberte si ze 6 řad pneumatik MICHELIN pro nákladní vozidla.  Každá řada odpovídá různým potřebám a použití dopravců. 

Určení správného rozměru pneumatiky

Maximální zatížení nápravy je dáno výrobcem vozidla a platnou legislativou. Skutečnost, že na nápravu namontujete pneumatiky, které vydrží větší než povolenou zátěž, vám neumožňuje překročit nosnost homologovanou výrobcem.

Každému rozměru pneumatiky pro nákladní vozy odpovídá příslušný disk nebo diky (šířka ráfku): podívejte se do "Standart Manuel" ETRTO a/nebo se řiďte doporučeními výrobce vozidla.

Nikdy nemontujte pneumatiku na nehomologovaný ráfek: riziko poškození disku a/nebo pneumatiky, deformované kontaktní plochy, nadměrné zátěže kostry. Užití nehomologovaného ráfku tak může narušit narušit bezpečnost, chování, přilnavost a životnost pneumatiky pro nákladní vozidla.

Výběr správného dezénu

Dodržujte pravidla pro výběr dezénu pneumatik pro nákladní vozidla v závislosti na poloze nápravy na vozidle.

Pro vybavení vodící osy je třeba:

  • používat pouze dezén "F" nebo "Z"
  • nikdy nepoužívat dezén "T" na vodících nápravách *

 U hnací nápravy je třeba používat dezén "D"
 U nosné nápravy je třeba používat dezén "T"

* Michelin nenese odpovědnost za škody způsobené poškozením pneumatiky za jízdy, pokud nebyla dodržena naše doporučení.

Essieux-camion

*Tyto pláště jsou vyrobeny speciálně pro použití na nosné nápravě a nejsou vytvořeny ani předpokládány pro vodící nápravy motorových vozidel. Michelin nenese odpovědnost za škody způsobené poškozením pneumatiky za jízdy, pokud nebyla dodržena naše doporučení.

Pro vodící nápravu je třeba:
Používat výlučně dezény "F" nebo "Z". Jsou to dezény vytvořené a vyrobené tak, aby dokázaly reagovat na jízdní podmínky specifické pro vodící nápravy motorových vozidel: dynamická nosnost, úhly geometrie náprav, vyšší kilometrický výkon atd.

Pro výbavu hnací nápravy je třeba:
Používat výlučně dezény "D" nebo "Z". Dezény "D" jsou vytvořeny tak, aby dokázaly reagovat na omezení specifické pro hnací nápravy: převody hnacích a brzdových kroutících momentů a brzdových článků, zdvojená montáž, největší zatížení na nápravě z celého jízdního celku atd. Pneumatiky s dezény "Z" je možné použít na hnacích nápravách, ale výkon, který bude schopný reagovat na specifika této nápravy, bude optimální s dezény "D". U některých použití jsou dezény "Z" rovněž optimalizovány pro použití na hnací nápravě: například použití ve městě.

Pro výbavu nosné nápravy je třeba:
Používat výlučně dezény "T" nebo "Z". Tyto dezény jsou vytvořeny tak, aby dokázaly reagovat na omezení specifické pro nosné nápravy: statická a dynamická nosnost, odírání, vyšší kilometrický výkon na středních nápravách atd. Pneumatiky s dezény "T" mají indexy nosnosti a rychlosti uzpůsobené přívěsům a návěsům. Během montáže pneumatik s dezénem "Z" zkontrolujte, zda indexy nosnosti a rychlosti odpovídají potřebám nápravy. Pneumatiky s dezény "T" od MICHELIN v Evropě jsou označeny "FRT" (Free Rolling Tyre) a normalizovány ETRTO, a proto se nesmí nikdy používat dezén "T" na vodících nebo hnacích nápravách.

Označení FRT:
Označení FRT je uvedeno v nařízení 54: "Označení 3.1.15". Pojem "FRT" se týká pneumatik vyrobených speciálně pro nosné nápravy (pneumatiky pro tažné nápravy). Toto nařízení je účinné pro všechny nové pneumatiky, které jsou používány v evropském regionu: to znamená, že pneumatiky označené FRT jsou homologovány pouze pro montáž na nosné nápravy a není možné jimi vybavit jiné typy náprav. Michelin rovněž aplikuje označení FRT na pneumatiky MICHELIN Remix. Michelin nenese odpovědnost za škody způsobené poškozením pneumatiky za jízdy, pokud nebyla dodržena naše doporučení.

motorových

KOSTRA NESE

KOSTRA NESE

ODPRUŽENÁ BOČNÍ STRANA

ODPRUŽENÁ BOČNÍ STRANA

PATKA PNEUMATIKY PŘENÁŠÍ

PATKA PNEUMATIKY PŘENÁŠÍ

VRCHNÍ PLOCHY VEDOU

VRCHNÍ PLOCHY VEDOU

GUMA ODOLNÁ VŮČI OPOTŘEBENÍ

GUMA ODOLNÁ VŮČI OPOTŘEBENÍ

Síly, které jdou při pohybu vpřed proti sobě

Pro pohyb je třeba energie. Pro snížení spotřeby paliva je tedy třeba snížit dopad sil, které proti sobě působí během pohybu vozidel (gravitace spojená s hmotností vozidla, odpor vzduchu, mechanická tření). Valivý odpor pneumatik, velmi často podceňovaný, má na svědomí až třetinu spotřeby paliva.

Aerodynamický odpor, gravitace a setrvačnost

resistance_01

Mechanické tření a výkon motoru

resistance_02

Valivý odpor pneumatik

resistance_03

setrvačnost

Disk, faktor bezpečnosti

Disk je skutečný bezpečnostní prvek vozidla, neboť:

  • Zajišťuje vzduchotěsnost pneumatiky
  • Nese náklad
  • Umožňuje úsporu paliva
  • Převádí výkon
  • Pomáhá rozptylovat teplo
  • Umožňuje snížit hmotnost
  • Přispívá k estetickému vzhledu vozidla
roue2

Obraťte se na výrobce ráfků a kol, abyste si byli jistí, že jsou pneumatika i ráfek jsou dostatečně odolné pro zamýšlené použití.*

* zdroj ETRTO

Značení disku

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Disk s chráněným ventilem

Aby nedošlo k poškození ventilu (při proniknutí předmětu do kol), Michelin doporučuje používat disky s chráněným ventilem.

Ventil je umístěný z vnější strany disku.

Disk s chráněným ventilem

Ventil je v bezpečí.

Klasické kolo

Nastává nebezpečí, když se kámen dostane mezi disk a brzdový třmen

roue_alv
roue_classique_ilv

Oboustranný disk

Oboustranný disk pro přívěsy a návěsy je vybaven ventilem s oboustranným výstupem, což umožňuje v případě potřeby otočit disk i s pneumatikou.

Oboustranné kolo (REV)

roue_reversible

Disk X-One

Namontovaný celek disk + pneumatika X-One umožňuje až o 130 kg větší zatížení a snižuje spotřebu paliva o 1,5 %.

Dvojmontáž

Disk X ONE

Roues-jumelees
Roue-X-One

Dvojmontáž  (schéma)

2 disky 22,5 x 9,00 pro pneumatiku 315/70 R 22,5

2 disky 22,5 x 7,50 pro pneumatiku 275/70 R 22,5

Disk X-One (schéma)

1 disk 22,5 x 17,00 pro pneumatiku 495/45 R 22,5

1 disk 22,5 x 15,00 pro pneumatiku 455/45 R 22,5

Montáž kola

Innovations_Roue_a_Valve
  • Používejte fixační prvky doporučené výrobcem (čepy, matice, ...).
  • Dodržujte dotahovací moment doporučený výrobcem vozidla nebo nápravy (SR).
  • Dodržujte pořadí utažení dle výše uvedeného schématu.
  • Utažení musí být dokončeno pomocí momentového klíče nebo případně pomocí nástrojů dodaných výrobcem vozu.
  • Sílu dotažení fixačních šroubů je nutné zkontrolovat po 50 ujetých km, následně po dalších 100 km a dále v pravidelných intervalech.